Recensie Tussen feest en misère in folkmagazine New Folk Sounds

Folkkenner en muzikant Ron Janssen schreef voor het toonaangevende digitale folkmagazine New Folk Sounds een recensie over Tussen feest en misère waar we zeer verguld mee zijn. Ron is positief over alle aspecten van de CD. Daar mogen we trots op zijn!

't Gevolg - Tussen feest en misère
’t Gevolg
Tussen feest en misère
(Eigen beheer: www.t-gevolg.nl)

Door de horizontale programmering van de Nederlandse radio en televisie wordt het steeds lastiger om te peilen hoeveel volksmuziekgroepen nog actief zijn in ons land. Omdat het overgrote deel van de bevolking deze muziek nooit hoort wordt het ook lastiger voor de artiesten om podia te vinden waar ze deze muziek live mogen uitvoeren.
Dat in tegenstelling tot omliggende landen als België, Noorwegen en Zweden. daar komen de mensen met een veel bredere stroom aan genres in aanraking, en is er veel meer respect en interesse voor rootsmuziek. ‘t Gevolg is ondanks alles behoorlijk actief met het spelen van volksmuziek uit alle windrichtingen. Het kwartet wil vooral niet naspelen en juist een verrassende eigen draai geven aan voornamelijk Europese volksmuziek, een rijk repertoire dat aangevuld wordt met eigen werk.
Tussen feest en misère is het tweede album van dit kleurrijke gezelschap met een ruime diversiteit aan muziekinstrumenten. Het viertal opent en sluit de cd met aanstekelijke klanken, en daar tussenin komt een heel kleurenpalet met opgewekte en ook aangrijpende muziek voorbij. ‘t Gevolg start dit dertien tracks tellende album in Amerika, met een oud lied uit 1927 waarin gesoleerd wordt op een kazoo. Hans van Deelen (zang, gitaar, mandoline, ukelelebas en lepels) schreef twee songs, zijnde Stormwind op zee en Feest, die beiden moeiteloos passen binnen het idioom van de groep.
Omdat een tin whistle tijdens de opnamen niet optimaal uit de verf kwam, fluit Joop Wieringa (verder zang, ukelelebas, bodhran en darbuka) heel zuiver een solerend stukje in een Frans-Canadees lied. Het vertragen van Tex-Mex deunen levert een haast klassiek volksorkestje op, om vervolgens in het Hebreeuws te zingen in La Yisa Goy. Jiddish, klezmer, een gave Engelse folksong en als rustpunt het mooie en gedragen Oceans apart laat de diversiteit van ‘t Gevolg heel duidelijk horen. De zwaarste misère zit in het uit 1936 stammende Duitse lied Mein Vater wird gesucht.
Tussen feest en misère sluit af met een feestelijke Baskische dans uit het repertoire van Kepa Junkera, hier degelijk op de trekharmonica gespeeld door Marcel van der Vloet (verder zang en gitaar). Doortje Schroevers, al heel lang muzikaal verbonden met Hans van Deelen, laat met haar viool, nyckelharpa, blokfluit en mandoline een grote variatie en diversiteit aan melodieuze invullingen horen. De groep is ook vocaal duidelijk aan elkaar gewaagd, zowel meerstemmig synchroon als in heel stemmige zangpatronen. De titel van het album is goed gekozen, al voert ‘feest’ en ‘vermaak’ de boventoon.
‘t Gevolg neemt je mee op een aangename en verrassende reis, met een warm en open geluid dat zeker in deze duistere tijden voor een welkome afleiding zorgt.

Scroll naar boven